* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
.................................................................................Κείμενα και Ιστορία της Ταξιδιωτικής γραφής............
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

~~


.................................
"Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"

........................................................."Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει" Γιώργος Σεφέρης [1900-1971]

Editorial // περιηγητής
Η Φωτό Μου
Επιμέλεια Σελίδας: Πάνος Αϊβαλής - http://www.yfos-texnes.blogspot.gr

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018

Ταξίδι στη «φανταστική» Ελλάδα από τον ευγενή Φον Μπράιντεμπαχ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ελληνίδα αστή στα διαμερίσματά της», αποσπασμένη χαλκογραφία του 1714.

γράφει ο ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ*
Οι περισσότεροι αναγνωρίζουν στην επωνυμία «Χάνδακας - Candia» μια ποικιλία κρασιών της Κρήτης. Λιγότεροι γνωρίζουν για την πολιορκία του Χάνδακα με την οποία η Κρήτη πέρασε από τους Ενετούς στους Οθωμανούς και ότι Χάνδακας ή Κάντια με πολλές παραφράσεις ονομαζόταν το σημερινό Ηράκλειο.
Η όμορφη πόλη του Ηρακλείου, όμως, ήταν που εντυπωσίασε τον Γερμανό ευγενή Μπέρχαρντ φον Μπράιντεμπαχ το 1483 και, τρία χρόνια μετά, τύπωσε ένα βιβλίο με τις περιηγητικές περιπέτειές του στη διαδρομή προς Αγίους Τόπου και μία από τις ξυλογραφίες που κοσμούσε τις σελίδες του ήταν η χρωματιστή Candia.
Πρόκειται για την πρώτη ρεαλιστική απεικόνιση ελληνικού τοπίου με την οποία έχει «ντυθεί» ο χώρος των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη για να φιλοξενήσει τα «Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος-19ος αι.)». Για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο κοινό χάρτες, εκδόσεις και εικονογραφήσεις του ευρύτερου ελλαδικού χώρου από τη συλλογή του Ευστάθιου Φινόπουλου, η οποία θεωρείται μία από τις σημαντικότερες του είδους της διεθνώς. Ο κ. Φινόπουλος συγκέντρωνε και συνεχίζει να συγκεντρώνει υλικό με την τάξη και επιμέλεια «συλλέκτη γραμματοσήμων», όπως ανέφερε ο Γιώργης Μαγγίνης, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του μουσείου.
Στην έκθεση που περιλαμβάνει μόλις 200 έργα από τους χιλιάδες τόμους της συλλογής περιλαμβάνονται σπάνιες απεικονίσεις του ελληνικού τοπίου, όπως «Ο βομβαρδισμός της Αθήνας» του Φραντσέσκο Μοροζίνι, πτολεμαϊκοί χάρτες, αλλά και η πρώτη απεικόνιση της Αθήνας στο Χρονικό της Νυρεμβέργης, που είναι τελείως φανταστική και μοιάζει με μεσαιωνική πόλη. «Η χώρα μας από την αρχή απασχολεί το ευρωπαϊκό βλέμμα, κάτι που αργότερα μεταφράστηκε σε φιλελληνισμό», σημείωσε η Μίρκα Παλιούρα, εκ των επιμελητών της έκθεσης.
Μέσα από την έκθεση αναδεικνύονται επίσης η εξέλιξη του ταξιδιού, τα κίνητρα των περιηγητών και οι διαδρομές που ακολουθούσαν. Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι μετακινήσεων ήταν για τον 15ο αιώνα προσκυνηματικοί με προορισμό τους Αγίους Τόπους των Ιεροσολύμων και αργότερα την Κωνσταντινούπολη. Ως «ελλαδικός χώρος» νοείται για την έκθεση μια ευρύτερη επικράτεια από τη σημερινή, που περιλαμβάνει χώρες των Βαλκανίων, τη Μικρά Ασία και τμήματα της Κάτω Ιταλίας. Οι ταξιδευτές ξεκινούσαν από τη Μασσαλία και τη Βενετία και ακολουθούσαν τις θαλάσσιες διαδρομές προς την Ανατολική Μεσόγειο με «σκάλες» τη Σικελία, τη Μάλτα, την Κέρκυρα, τα Κύθηρα, τη Σύρα και τη Σμύρνη. Ο ηπειρωτικός κορμός της Ελλάδας προστέθηκε στις περιηγήσεις αργότερα και κορυφώθηκε στον 19ο αιώνα, οπότε ξεκίνησαν οι πρώτες οργανωμένες εκδρομές και αυτό που αποκαλούμε «μαζικός τουρισμός».
​​Ταξίδια στην Ελλάδα, Μουσείο Μπενάκη, έως 29 Απριλίου.
____________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου